Îți aduci aminte de entuziasmul de după admitere, de bucuria începerii unei noi etape? Sau mai știi când, după prima sesiune, ți-ai spus „semestrul următor voi învăța constant și voi lua note mai mari”? Acum, urmează „în anul următor nu va mai fi pandemie, atunci chiar voi învăța”. Sincer, nici nu ne poate condamna cineva.
Cu siguranță, fiecare student de anul întâi a simțit un șoc în prima sesiune. Însă, nici nu am ieșit bine din el și ne lovește varianta online. Poate unii dintre noi încă nu s-au integrat, alții nici nu au simțit începutul vieții de studenție… și dupa câteva luni de facultate, s-a instalat starea de urgență. Sounds cool, huh?
Pandemia nu are legătură doar cu statul în casă, protecție, distanțare socială – efectele ei se resimt chiar și pe plan psihic, emoțional. Cursurile online, adaptarea la condițiile actuale i-au afectat pe toți – fie studenți sau cadre didactice. Însă care este părerea celor de anul întâi?
Am discutat cu câțiva colegi de ai mei despre carantină, le-am adresat câteva întrebări și am realizat un mic sondaj. Rezultatele? Le vei afla în cele ce urmează.

1. Cum v-a afectat carantina pe plan psihologic?
După cum am spus, implicațiile psihologice se resimt, însă m-am bucurat când am aflat că mulți au ales să profite de acest „timp liber” pentru a evolua, a se cunoaște mai bine pe sine, a petrece timp cu cei dragi.
Din punct de vedere psihologic nu pot să spun că m-a afectat prea tare carantina. Ba din contra, m-am asigurat că o să fiu lângă cei dragi în perioada asta pentru că știam că vin “vremuri grele”. Chiar mi-a făcut bine pauza asta de la stresul din fiecare zi. Am avut mai mult timp pentru mine și să investesc în ceea ce nu puteam înainte, din cauza timpului foarte limitat pe care îl aveam. Aș vrea să ies din carantina asta schimbata și nu la fel cum eram înainte… mai ales din punct de vedere psihologic și al organizării timpului și priorităților. Daca nu am învățat nimic din tot ce s-a întâmplat… ar fi trist. – student
Nu m-a afectat deloc în sens negativ, fiindcă am învățat să valorific acest timp atât pentru dezvoltarea mea personală, realizarea unor hobby-uri la care am renunțat din cauza programului încărcat, cât și prin faptul că vorbesc mai mult cu persoanele la care țin. Deși nu ne putem vedea, compensăm prin video call-uri, vorbim despre planuri de viitor, suntem la curent unii cu alții. Știu că cu cât așteptarea de a-mi revedea prietenii este mai lungă, cu atât întâlnirea față în față va fi mai frumoasă. Sunt o persoană optimistă și încerc să văd partea bună în orice situație, iar pe lângă aceasta, îmi place să petrec timp și singură ( considerându-l ceva necesar ) și nu cred că distanța poate distruge nicio legătură dacă aceasta este destul de puternică. Pe lângă aceasta, am învățat să mă bucur mai mult de ceea ce am, de viață și să apreciez mai mult libertatea. Cred că restricțiile ( care nu sunt atât de drastice ) sunt necesare pentru protejarea populației, deoarece nu suntem chiar cel mai responsabil popor. – student
2. Considerați că examenele online sunt cea mai bună variantă?
Anul acesta, noi am avut parte doar de noutăți. Primul semestru – prima sesiune, primele examene practice. Al doilea semestru – un nou tip de examinare. Partea bună este că, nefiind obișnuiți cu interacțiunea student-profesor, studenții de anul întâi s-au putut adapta mult mai ușor la condițiile actuale, dar părerile sunt împărțite. Hai să vedem care este de fapt viziunea lor.
Examenele online sunt o variantă. Că e bună, că e mai puțin bună, nu știu. Depinde din ce perspectivă privești. E bună pentru Iohannis, clar, se respectă revenirea treptată la ce-a fost cândva normalul. E bună pentru cei ce în viață știu să se… inspire. E bună pentru cei ce detestă actul de-a fi cu alte zeci de oameni în juru-i. Pentru mine nu e bună pentru că nu conține oameni, decât la mijloc și la kilometri. Eu sunt anti ecran. Eu vreau să-mi fie percepția singurul ecran, dar, din nou, haha, tac, am zis că m-am resemnat. Eu, dar numai părerea mea, aș fi dat sesiunea în toamnă, cumva, să fi început școala în octombrie, poate, sau să se fi prelungit anul viitor în vreun anume fel, numai să avem interacțiune. Pe viu, clar. – student
Ahh… grea întrebare. Nici eu nu știu să pun care ar fi varianta cea mai potrivită. Sunt de acord cu faptul că examenele online sunt cea mai bună soluție având în vedere contextul în care ne aflăm, însă există o mulțime de defecte ale acestei metode. Nu pot să trec peste faptul că avem cursuri “obligatorii” și examene online, deși nu am primit gadgeturile necesare din dotarea universității la fel cum se petrece și în alte țări, civilizate aș spune. Să ai pretenția de la un elev, doar pentru că este student, să dispună de toate dotările necesare pentru desfășurarea unui examen online (curent electric, wifi, computer, cameră web, etc) mi se pare destul de aberant. Cu siguranță că îi compătimesc și pe profesori, care, de altfel, se confruntă cu o situație la fel de nouă ca și noi. – student
3. Cum vi se par cursurile și lucrările practice online în comparație cu cele ținute la facultate?
Din punctul meu de vedere, interacțiunea umană nu poate fi înlocuită cu un ecran sau cu o prezentare power-point trimisă pe mail. Confortul de acasă, pijamalele în care stăm în fiecare zi și familia din jurul nostru cu siguranță nu contituie factori ce ne țin „conectați” cu informația venită din partea… unui laptop. Și anul acesta avem o materie „comunicare medicală”… funny, right? Să vedem și punctul de vedere al altor colegi de anul întâi.
Abia aștept să scăpăm de aceste cursuri online. Interacțiunea student-profesor este esențială din punctul meu de vedere. Cursurile online sunt mult mai obositoare deoarece trebuie să stai mereu cu privirea în laptop sau pe telefon. Eu, de exemplu, trebuie să stau la birou și nicidecum în pat pentru a mă putea concentra în proporție de 100%. Cumva trebuie să simulez că sunt la școală. Să nu mai vorbesc de laboratoare. Îmi lipsesc foarte mult, iar cele online nu pot fi comparate niciodată cu cele clasice. – student
Cursurile online mi se par mai puțin interactive și interesante în comparație ca cele ținute la facultate, deși ni se predau aceleași informații. Utilizarea atât de mult timp a tehnologiei mă obosește și mă face să mă plictisesc de-a lungul cursurilor. Unele laboratoare nu pot fi compensate prin aceste cursuri, fiindcă tot ce e practic se transformă în teorie sau în imagini care nu pot îngloba desfășurarea normală a unui laborator. În schimb, cursurile teoretice sunt la fel de bine puse la punct ca și până acum. – student

3. Una dintre probleme studenților este reclasificarea. Cum credeți că ar trebui procedat, având în vedere situația actuală?
Înainte să prezint opiniile colegilor mei, vreau să fac o precizare – eu sunt total împotriva reclasificării. Neluând în calcul faptul că încalcă dreptul la educație (gratuită) câștigat în urma admiterii, văd diferențele sociale dintre cei care trec prin asta și cei care nu au fost supuși reclasificării. Acum, având în vedere noul mod de examinare, cred că această reclasificare își pierde chiar „valoarea”. În plus, pentru studenții care sunt acum la taxă, acești bani trebuie investiți în pregătirea lor, dar ce le-a oferit facultatea în acest semestru? Nimic.
Legat de reclasificare, consider că indiferent de metoda aleasă, tot va exista o discrepanță între serii, deoarece unele serii au avut parte de materii mult mai solicitante decat altele. Astfel, daca se va alege să se țină cont doar de media de pe primul semestru, cei care au avut materiile ușoare vor fi evident in câștig. Personal, consider că ar trebui să se țină cont și de notele obținute semestrul acesta deoarece noi învățăm în continuare și ar fi normal ca efortul nostru să fie recunoscut. Eventual procentajul mediei de pe primul semestru să aibă ponderea cea mai mare. – student
Având în vedere că acest semestru nu este unul în format clasic, cred că cel mai bine ar fi să se considere pentru reclasificare doar mediile de pe semestrul I. Sunt mulți studenți care cu ocazia acestor evaluări online ar putea frauda sistemul și nu mi se pare etic să aibă medii mai mari comparativ cu cineva care a muncit și a fost corect. Pentru că nu se poate compara orice fel de evaluare online cu complexitatea și anvergura evaluării clasice, în sala, în prezenta cadrului didactic consider că doar media primului semestru ar fi cea care să arate cu adevărat gradul de pregătire al studentului. – student
5. Considerați că pregătirea în mediul online vă poate afecta viitoarea carieră?
Recunosc, poate am exagerat cu „viitoarea carieră”, dar mie, cu părere de rău spun, mi-a pierit pasiunea pentru anumite materii. Dacă în semestrul întâi beneficiam de prezența unui cadru didactic dispus să îmi dea explicații mai detaliate și să îmi răspundă anumitor curiozități, acum cu toții suntem presați de timp. Singurul scop al studenților în momentul actual este să ia note cât mai mari în ciuda pregătirii… care a lăsat de dorit.
Cu siguranță vor fi lacune, dar în același timp am pierdut câteva disecții și laboratoare de biochimie. Consider că cei care au fost conștiincioși de-a lungul timpului la facultate se vor menține și pe această perioadă. Pentru unii dintre noi, dragostea pentru știința umană este cea care ne face să fim pasionați de cunoștințele medicale, nu goana după note sau fala de a fi “student la medicină”.– student
Aici este o situație de sabie cu doua tăișuri. Pe de-o parte ne afectează rutina și procesul de acomodare cu o cantitate mare de informație ce trebuie asimilata, pe de altă parte, fiind an preclinic și neavand contact cu pacienții în spital, nu ne afectează atât de mult. Tot cu cărțile ar trebui să „relaționam”, chiar și pentru laboratoare. Însă daca e să punem în balanță situația noastră cu a studenților de ani +4, cred că ei sunt cu adevărat cel mai afectați. – student
Concluzia?
Studenții de anul întâi au fost destul de capabili să gestionez rational situația actuală și să se adapteze noilor condiții. Cu siguranță există și multe dezavantaje, dar sperăm că totul va fi bine în final.
Vreau să le mulțumesc studenților care s-au implicat în acest articol. Le-am respectat decizia de a rămâne în anonimat și le urez atât lor, cât și vouă multă bafta în sesiune!
Lasă un răspuns